Danske Bank

Forretningsbanken for det lange løp

Strategi

Kampanje

Design

Da Danske Bank solgte privatbanken sommeren 2023, lanserte de den største markedsføringskampanjen på over 10 år. Fordi det kunne framstå som at Danske Bank legger ned virksomheten i Norge, ble vi hentet inn for å utvikle en kampanje for å stadfeste at banken satser ambisiøst på bedriftsmarkedet selv om privatmarkedet nå er historie. Vi skulle hjelpe til med å forankre bankens posisjon som forretningsbanken for det lange løp og utviklet konseptet «Back to Business».

Prosjektet

Etter et dypdykk i bankens historie er det nærmest et full circle moment når Danske Bank nå går tilbake til sine røtter som rendyrket bedriftsbank. Helt siden starten har Danske Bank vært banken for små og store bedrifter. Etter en periode med mye presseomtale og forrvirring, ville vi utvikle enkle og tydelige buskap. Vi skrellet ned uttrykket til beinet, slik at budskapet kunne stå frem. Ved å lage reklame som ikke ligner på reklame, skiller kampanjen seg ut med sitt sobre uttrykk og distinkte identitetsmarkører. Kampanjen omfatter print, display, utendørs og sosiale medier. Budskapet dekket i en periode de fleste kjøpbare flater i de største byene i landet.

Art direction Petter Volden 
Prosjektledelse Marit Andersen 
Rådgivere Anette Skjegstad og Elise Skogrand 
Design og motion Yngve, Lise, Harald  
Foto Fred Jonny